snih_chodnik_pad_01S platností tzv. chodníkového zákona se počet žádostí o náhradu z obvyklých šesti až osmi případů ročně zvýšil v roce 2010 na 75 případů! Dosud město téměř ve všech případech poškozené osoby odškodnilo, po nových zkušenostech a po dohodě s pojišťovnou se podmínky pro přiznání náhrad zpřísňují.

„Neupíráme nikomu nárok na odškodnění, pokud škodu utrpěl. Nelze ale vyplácet odškodné za úrazy, které se nestaly, nebo byly nahlášeny jako úrazy na chodníku města, ale staly se jinde. Úřad to bude důsledně prověřovat,“ uvedl k tématu primátor Jaroslav Vymazal.

REKLAMA

Vhodné bude, aby poškozený měl svědka události. Tím může být očitý svědek, přivolaný policista nebo osoba ze záchranky, která na místě události poskytovala pomoc, vhodné je mít i lékařskou zprávu. „Pokud se v žádostech o odškodnění opakují stále stejná jména, nebo se v seznamu objevují jména tří čtyř lidí z jedné rodiny, pak je důslednější prověřování na místě,“ řekl Ján Tinka, vedoucí odboru dopravy, který požadavky zpracovává.

Doporučuje se také pořídit fotografie z místa události a neodkládat podání požadavku na odškodnění. „Správce komunikací si dlouhodobě vede velmi podrobné záznamy o počasí a provedené údržbě, systém GPS velmi přesně zaznamenává čas a místo pohybu vozidel údržby. Nezřídka se úřední a meteorologické záznamy zcela rozcházejí s tím, co hlásí poškozené osoby,“ poznamenal ještě Ján Tinka. Údržba se provádí na zmírnění následků počasí, nezajišťuje úplné odstranění vlhkosti, sněhu nebo ledu. Chodec by se ve svém zájmu měl přizpůsobit počasí, lodičky nebo polobotky bez vzorku nejsou vhodnou obuví pro pohyb ulicemi v době sněžení nebo náledí. 

Jihlava se pro případy požadavků na odškodnění pojišťuje. Pod jednou pojistkou (cca 100 tisíc korun ročně) jsou nejen úrazy na chodnících, ale také například události způsobené pádem větví či rampouchů či z budov města, ale i případné škody při přepravě a manipulaci s penězi a pod. Pro zimní údržbu komunikací ve městě je v rozpočtu připravena částka 12 milionů korun.